Interactions between educators and children as a principle of educational practice: about an intertwining of people

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Anelise de Oliveira Rodrigues Ane
Hedi Maria Luft
Sidinei Pithan da Silva
Oséias Santos de Oliveira

Abstract

This article aims to investigate the influence of pedagogical interactions in the construction of a humanizing education. The methodological approach adopted is based on a bibliographical study of a qualitative nature, based especially on the ideas of Paulo Freire, as well as the contributions of other authors dedicated to the study of the topic, in addition to references from Brazilian legislation. The central hypothesis is that the interactions established in the school universe constitute educational activities and can contribute to the construction of a humanizing education. The analysis carried out demonstrates that the educational system and the relationships within it can shape perspectives, reinforce certain narratives and influence how individuals think, understand and position themselves in the world. In summary, it is concluded that the quality of interactions between educators and children can be decisive for the effectiveness of pedagogical practice, essentially when imbued with love, dialogue and respect. This mode of interaction contributes significantly to the construction of a humanizing education which, in turn, strengthens educational practice as a process that not only transmits knowledge, but also fosters dignity.

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How to Cite
Ane, A. ., Luft, H. M., Pithan da Silva, S., & Santos de Oliveira, O. (2025). Interactions between educators and children as a principle of educational practice: : about an intertwining of people. EduSer, 17(2). https://doi.org/10.34620/eduser.v17i2.279
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Articles
Author Biographies

Anelise de Oliveira Rodrigues Ane, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí); Santa Rosa; Brasil.

Doutoranda em Educação nas Ciências Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências- PPGEC - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ/RS-Brasil)- Bolsista CAPES. Linha de Pesquisa Educação Popular em Movimentos e Organizações Sociais. Vinculada ao
Grupo de Pesquisa Praxis e Grupo de Estudos Pedagogia Social. Integrante da Rede Latino Americana de Estudos Decoloniais e Interculturais. Mestre em Educação nas Ciências- Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ/RS-Brasil). Possui graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Federal de Santa Maria (2012). Especialista em Gestão e Organização da Escola e em Pedagogia Social e Elaboração de Projetos. Professora da Rede Municipal de Ensino de Santa Rosa, Brasil, com cedência para a Associação Mãos que Acolhem-AMA.

Hedi Maria Luft, Centro Universitário de Balsas (Unibalsas); Santa Rosa; Brasil.

Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Dom Bosco (1987), Mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1998) UNIJUI e Doutorado em Educação pela Universidade do Vale dos Sinos- UNISINOS. É professora municipal e atua na rede estadual Instituto Estadual de Educação Visconde de Cairu, professora da UNIBALSAS - Faculdade de Balsas- MA. Concentra sua experiência na área de Educação, com ênfase em Educação de Jovens e Adultos, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho, educação popular, educação profissional, planejamento, gestão e formação de professores.

Sidinei Pithan da Silva, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí); Ijuí; Brasil.

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1998), graduação em Farmácia pela Universidade Federal de Santa Maria (2000), graduação em História pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2015), mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2005) e doutorado em Educação (2010) pela Universidade Federal do Paraná. Atualmente é professor dos Cursos de Educação Física (EDF), de Medicina e do Mestrado e do Doutorado em Educação nas Ciências da UNIJUÍ-RS. Atua como membro efetivo do Núcleo Docente Estruturante do Curso de História. É Coordenador e professor no Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências e professor no Mestrado Profissional em Educação Física - Unijuí-RS/Unesp/SP. Atua principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores; Epistemologia; Teoria Crítica e Educação; Corpo, Saúde e Educação Física; Complexidade; Concepção Dialética; Conhecimento e História. 

Oséias Santos de Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR); Curitiba; Brasil.

Doutor em Educação, pela UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (2012). Mestre em Educação pela UPF - Universidade de Passo Fundo - RS (2007). Pós-Graduado/Especialista em Língua Portuguesa pela Faculdade de Ciências e Letras Plíneo Augusto do Amaral - SP (1999) e Pós-Graduado/Especialista em Supervisão Escolar pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2000) Especialista em Gestão Pública Municipal - UFSM (2010-2011). Graduado em Letras Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (1997). Bacharel em Teologia pela Faculdade de Educação Teológica Logos - SP (2002). Professor Adjunto do Ensino Superior na UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná - residente como Assessor de Desenvolvimento Estratégico (Reitoria), Docente no Departamento de Educação - DEPED/Câmpus Curitiba. Pesquisador no Grupo de Pesquisa sobre Desenvolvimento Profissional Docente (UTFPR). Participe da Rede de Pesquisadores em Formação de Professores (RIPEFOR). Editor-Chefe da Revista Transmutare (periódico online do Departamento de Educação da UTFPR/Curitiba). Membro do Conselho Editorial Científico da Revista Educação em Debate (UFC). Atua na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais, Gestão Escolar, Organização do Trabalho Pedagógico, Avaliação Institucional.
LATTES: http://lattes.cnpq.br/4224600108048834

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