Directed Conceptual Map as a didactic strategy in initial teacher training

Main Article Content

Giovanna Ofretorio de Oliveira Martin Franchi

Abstract

The article addresses the conceptualization of the term Directed Concept Map (DCM), starting from the foundational premises of the Concept Map (CM) concept. The objective was to discuss the relevance of the DCM as an element in the teaching and learning process within initial teacher education in undergraduate teacher-training programs, highlighting its advantages both for students and for the development of the pedagogical practice of teacher educators at this level. The research was based on the assumption that, just like the CM, the DCM can serve as a didactic strategy that promotes the organization of knowledge, fosters critical reflection, and encourages collaboration between students and teachers. The adopted methodology was a qualitative analysis of scientific articles in the Human Sciences field, with data analysis grounded in content analysis. To develop the DCM concept and its relationship within the teaching and learning context, the analyzed articles addressed the CM in the educational sphere. The results show that planning and systematically creating DCMs can influence the training of future teachers by providing a structured view of course content, while also enabling the teacher educator to create opportunities for the development of interactive pedagogical practices. Furthermore, the DCM can foster critical and reflective learning in the teaching and learning process of students, as well as facilitate the articulation of different methods and technologies by teacher educators in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Giovanna. (2025). Directed Conceptual Map as a didactic strategy in initial teacher training. EduSer, 17(ESP). https://doi.org/10.34620/eduser.v17iESP.312
Section
Articles

References

Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. Grune & Stratton.

Almeida, V. O., & Moreira, M. A. (2008). Mapas conceituais no auxílio à aprendizagem significativa de conceitos da óptica física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 30(4), 4403.1-4403.7. https://doi.org/10.1590/S1806-11172008000400014

Bacich, L., & Moran, J. (Orgs.). (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso.

Bakhtin, M. (1997). Estética da criação verbal. Martins Fontes.

Bakhtin, M. (2016). Os gêneros do discurso. Editora 34.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.

Cañas, A. J., & Novak, J. D. (Eds.). (2004). Concept maps: Theory, methodology, technology. Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping. Universidad Pública de Navarra.

Canto, A. B. do, Lima, J. V. de, & Tarouco, L. M. R. (2017). Mapas Conceituais de Projeto: uma ferramenta para projetar objetos de aprendizagem significativa. Ciência & Educação (Bauru), 23(3), 723–740. https://doi.org/10.1590/1516-731320170030012

Cicuto, C. A. T., Mendes, B. C., & Correia, P. R. M. (2013). Nova abordagem para verificar como os alunos articulam diferentes materiais instrucionais utilizando mapas conceituais. Revista Brasileira de Ensino de Física, 35(3), 3402. https://doi.org/10.1590/S1806-11172013000300019

Cicuto, C. A. T., & Correia, P. R. M. (2012). Análise de vizinhança: Uma nova abordagem para avaliar a rede proposicional de mapas conceituais. Revista Brasileira de Ensino de Física, 34(1), 1401. https://doi.org/10.1590/S1806-11172012000100014

Coll, C. (1994b). Psicologia e currículum: uma abordagem evolutiva da relação entre educação e desenvolvimento. Ática.

Coll, C. (2007). Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Artmed.

Correia, P. R. M., & Nardi, A. (2019). O que revelam os mapas conceituais dos meus alunos? Avaliando o conhecimento declarativo sobre a evolução do universo. Ciência & Educação (Bauru), 25(3), 685–704. https://doi.org/10.1590/1516-731320190030008

Correia, P. R. M., Cicuto, C. A. T., & Dazzani, B. (2014). Análise de vizinhança de mapas conceituais a partir do uso de múltiplos conceitos obrigatórios. Ciência & Educação (Bauru), 20(1), 133–146. https://doi.org/10.1590/1516-731320140010008

Correia, P. R. M., Silva, A. C. da, & Romano Junior, J. G. (2010). Mapas conceituais como ferramenta de avaliação na sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, 32(4), 4402–1–4402–8. https://doi.org/10.1590/S1806-11172010000400009

Forte, V. H. (2005). Mapas conceptuales: La gestión del conocimiento en la didáctica. Alfaomega.

Libâneo, J. C. (2013). Didática. Cortez.

Martin-Franchi, G. O. (2022). O estado da arte do Campo da Didática no Brasil: O que dizem as produções científicas no período de 2008 a 2018? [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/241099

Maximo-Pereira, M., Souza, P. V. S., & Lourenço, A. B. (2021). Mapas conceituais e a elaboração de conhecimento científico na história da ciência: algumas aproximações teóricas. Ciência & Educação (Bauru), 27 (e21017). https://doi.org/10.1590/1516-731320210017

Moran, J. (2018). Educação híbrida: Personalização e tecnologia na educação. Penso.

Moreira, M. A. (2010). Mapas conceituais e aprendizagem significativa. Editora Universa.

Novak, J. D. (1998). Learning, creating, and using knowledge: Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Lawrence Erlbaum Associates.

Pichon-Rivière, E. (1994). O processo grupal. Martins Fontes.

Pretto, N., & Pinto, C. da C. (2006). Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação, 11(31), 19–30. https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000100003

Silva, M., & Valente, J. A. (2014). Tecnologia e educação: Novas perspectivas para a prática pedagógica. Loyola.

Shulman, L., & Shulman, J. (2016). Como e o que os professores aprendem: uma perspectiva em transformação. Cadernos Cenpec | Nova Série, 6(1). http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v6i1.353

Souza, N. A. de, & Boruchovitch, E. (2010). Mapas conceituais e avaliação formativa: tecendo aproximações. Educação e Pesquisa, 36(3), 795–810. https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000300010

Vygotsky, L. S. (1991). Pensamento e linguagem. Martins Fontes.

Yin, R. K. (2016). Case study research: Design and methods (5.ª ed.). SAGE Publications.